דואו עדן תמיר

צמד הפסנתרנים ברכה עדן ואלכסנדר תמיר נפגשו באקדמיה ע”ש רובין בירושלים, שם למדו. בעידודו של מורם, פרופ’ אלפרד שרדר, תלמידו של ארתור שנאבל, החלו לנגן יחד. הדואו הוקם בשנת 1955 ומאז במשך יותר מ- 50 שנה ניגנו והופיעו רבות בישראל ומחוצה לה, בנוסף לעיסוקיהם המרובים בתחום המוזיקה הקלאסית עד מותה של ברכה עדן בשנת 2006.

הדואו הותיר חותם בעולם המוזיקה בישראל ומחוצה לה. הם למדו בארצות הברית אצל הדואו המפורסם ורונסקי ובבין, זכו בתחרות ורצ’לי שבאיטליה לדואו פסנתרנים, הופיעו באולמות רבים ברחבי העולם, וניגנו יצירות לשני פסנתרנים ויצירות לפסנתר ב-4 ידיים של גדולי המלחינים.

הצמד ביצע הקלטות רבות בישראל ומחוצה לה, בעיקר בחברת דקה ובחברת CRD. ובין הקלטותיהם המפורסמות: יצירות של ברהמס, דביסי וראוול, ופרויקט הכולל 8 דיסקים מיצירות לפסנתר ב-4 ידיים של המלחין פרנץ שוברט.

בין התזמורות איתן הופיעו: התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הסימפונית של ה-BBC, התזמורת הסימפונית של לונדון, התזמורת הקאמרית של לוס אנג’לס, התזמורת של רדיו המבורג והתזמורת הפילהרמונית של ורשה.
במהלך שנות ה-60 הם נהפכו לפרופסורים מן המניין באקדמיה ע”ש רובין בירושלים. אלכסנדר אף כיהן כדקאן, וברכה כראש החוג לכלי מקלדת.

יחד הקימו בשנת 1968 את מרכז “מרכז טארג למוזיקה קאמרית” בעין כרם. עם השנים שונה שמו למרכז עדן-תמיר למוזיקה. הם הקימו תחרות לאמנים צעירים, ואת אגודת שופן בישראל.

במהלך שנות ה-90 הם יצאו את ישראל באופן תכוף לכיתות אמן והופעות בסין, רוסיה, פולין ומדינות אחרות.

הדואו ביצע את הבכורה האמריקנית ל”ואריאציות פגניני” (1955) מאת המלחין הפולני ויטולד לוטוסלבסקי, ובנוסף הם היו מהמבצעים הראשונים ומהמקליטים הראשונים של הגרסה לשני פסנתרים של פולחן האביב, בהמלצתו של סטרווינסקי בעצמו ובשיתוף פעולה עמו.
הם גם הקליטו את מכלול הסימפוניות של ברהמס בגירסת המלחין לשני פסנתרים.